Uusi normaali?

Uusi normaali vai Out of the Box?

Korona rikkoi rutiinit ja muutti kaikkien arkea. Onko se hyvä vai huono asia? Onko puolikas lasi tyhjä vai täysi?

Vuonna 1999 hyppäsin vanhempieni yrityksestä ensimmäiseen ulkopuoliseen työpaikkaani Osaset-ketjuun. Pari ensimmäistä vuotta toimin ketjun saarnamiehenä opastamassa yrittäjiä pitkin Suomea. Jo muutaman myymälä vierailun perusteella ensimmäiseksi kysymykseni yrittäjälle muodostui: "Milloin olet viimeksi mennyt sisään myymälääsi etuovesta?". Ai miksi? Kun kuljet aina taka ovesta, et milloinkaan näe myymälääsi asiakkaan silmin. Tämä oli ensimmäinen kosketus niin kutsuttuun mukavuusalueeseen.

Tutut ja turvalliset tavat jarruttavat yksilöiden ja yritysten kehitystä. Kun korona rajoitukset alkoivat, sosiaaliset mediat olivat täynnä postauksia etätyöstä, virtuaalisista tiimien kokouksista, virtuaalisista valmennuksista, etäkoulusta jne. Myös minä osallistuin näihin postauksiin :-) Muutaman viikon jälkeen nämä postaukset hävisivät ja muodostui uusi normaali. Tuon ajan olimme mukavuusalueen ulkopuolella ja etsimme uusia tapoja hallita tilannetta. Uusi normaali muodostui nopeasti, jopa pelottavan nopeasti.

Väitän, että 99% kehittymisestä tapahtuu mukavuusalueen ulkopuolella. Mukavuusalueen ulkopuolelle on äärimmäisen hankala siirtyä siitä tutusta ja turvallisesta. Tässä viime viikkojen siirtymisessä tarvittiin ulkoinen tekijä, joka pakotti siirtymään ulos mukavuusalueelta. Organisaation ulkopuolisen henkilön on helpompi saada aikaan siirtyminen pois mukavuusalueelta, sen ei kuitenkaan tarvitse olla koronan kaltainen iso mullistus. Se voi olla valmennus, jossa tuodaan uusia näkökulmia jokapäiväiseen tekemiseen ja näin herätetään sisäinen muutos yksilöissä ja sitä kautta koko yrityksessä.

Katsotaan teille sopiva valmennus, ota yhteyttä!